Sunday, December 14, 2008

Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman – Pulihkah Kebebasan Kehakiman Malaysia?

Semasa saya menulis posting terdahulu “Syabas Pak Lah”, saya masih berada di kampung (Besut) bercuti sempena Aidil Adha. Pulang ke Kuala Lumpur, saya terus menghubungi beberapa ahli Parlimen PAS untuk mendapatkan salinan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Malang, kedua-duanya tidak sampai ke tangan atas pelbagai halangan.

Sebagai pilihan, saya memuat turun salinan Rang Undang-Undang tersebut dari laman web rasmi Parlimen Malaysia, tapi tidak berjaya melengkapkan muat turun Rang Undang-Undang Pencegahan Rasuah - masalah teknikal.

Saya sempat meneliti salinan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman (SPK) yang akan mula dibahaskan di Parlimen esok. Saya juga sempat meneliti beberapa kritikan awal terhadap rang undang-undang tersebut.

Pada asasnya kita semua menuntut perubahan dalam sistem kehakiman dan pentadbiran keadilan dalam negara. Sebarang bentuk usaha ke arah perubahan tersebut perlu diberi perhatian dan disokong dengan pendekatan konstruktif untuk membolehkannya mencapai objektif sebenar perubahan yang dituntut.

Sekali lagi saya tegaskan, objektif perubahan yang dituntut dalam sistem kehakiman negara adalah membebaskan institusi kehakiman dari cengkaman kuasa eksekutif negara. Noktah!

Malangnya, walaupun rang undang-undang SPK seperti yang dibentangkan pada Khamis lepas telah memperakui tanggungjawab Perdana Menteri dalam mendukung dan mempertahankan kebebasan kehakiman dan menyediakan sistem baru dalam proses perlantikan hakim, ia masih belum menghilangkan kerisauan terhadap kemungkinan wujud campurtangan tidak wajar kuasa eksekutif terutamanya Perdana Menteri sendiri dalam proses tersebut.

Asas kepada kerisauan ini adalah seperti berikut:-

Pertama, Suruhanjaya ini hanya berfungsi untuk membuat rekomendasi kepada Perdana Menteri dan bukan kepada Yang Di Pertuan Agong. Kuasa Perdana Menteri untuk menasihat YDP Agong masih kekal di bawah Perkara 122b Perlembagaan Persekutuan. Langkah yang lebih baik adalah mencadangkan pindaan Perlembagaan untuk membolehkan Suruhanjaya membuat laporan terus kepada YDP Agong.

Kedua, tiada peruntukan khusus menyatakan Perdana Menteri adalah terikat untuk mengemukakan calon-calon hakim seperti yang diketengahkan oleh Suruhanjaya. Seksyen 28 hanya memperuntukkan “Apabila Perdana Menteri telah menerima mana-mana orang yang disyorkan oleh Suruhanjaya, dia bolehlah seterusnya memberikan nasihatnya mengikut Perkara 122b Perlembagaan Persekutuan”.

Ketiga, Seksyen 27 memberikan kuasa kepada Perdana Menteri untuk meminta Suruhanjaya mengemukakan calon tambahan setelah meneliti nama-nama calon yang telah dikemukakan sebelumnya. Ini dalam erti kata lain ia memberikan kuasa kepada Perdana Menteri menolak calon-calon awal yang dikemukakan Suruhanjaya.

Keempat, komposisi keanggotaan Suruhanjaya tidak menggambarkan kebebasan sepenuhnya Suruhanjaya tersebut. Daripada sembilan anggota Suruhanjaya tersebut, lima adalah dipilih dan dilantik oleh Perdana Menteri. Empat anggota yang lain adalah lantikan berdasarkan jawatan mereka iaitu Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim Besar Mahkamah Tinggi Di Malaya dan Hakim Besar Mahkamah Tinggi di Sabah dan Sarawak. Suruhanjaya tersebut hanya dilihat bebas dari Perdana Menteri sekiranya pemilihan lima anggota lantikan tersebut dibuat oleh institusi kenegaraan yang lain seperti YDP Agong sendiri, bukan Perdana Menteri. Dalam kaitan yang sama, kuasa pembatalan keanggotaan yang diberikan sepenuhnya kepada Perdana Menteri di bawah Seksyen 9 mesti dipinda sewajarnya.

Saya percaya ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat akan membahaskan rang undang-undang ini dengan penuh tanggungjawab dan melakarkan strategi untuk memastikan satu undang-undang yang berkesan bakal dikuatkuasakan bagi menjamin masa depan institusi kehakiman yang lebih bebas di Malaysia.

No comments: