Friday, December 26, 2008

Hudud - Bukan Islam Tidak Perlu Risau

Isu hangat yang cuba dimainkan media dua tiga hari terakhir ini adalah isu kenyataan Naib Presiden PAS, Dato’ Husam Musa bahawa PAS tetap akan melaksanakan hudud sekiranya berjaya menguasai pentadbiran kerajaan persekutuan kelak. Dan semalam, ketika saya singgah di Pejabat Agung PAS untuk mengambil pegawai saya dalam perjalanan ke Shah Alam, saya diminta untuk menerima serahan memorandum dari Pemuda MCA Wilayah yang membantah cadangan pelaksanaan hudud.

Pertamanya, saya mesti menyokong kenyataan Dato’ Husam mengenai hudud dan saya percaya semua pihak yang mendokong perjuangan PAS akan mengambil pendirian yang sama.

Keduanya, saya faham kerisauan Pemuda MCA dan mungkin dikongsi sama sebahagian besar dari kalangan rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam terhadap pendirian PAS ini. Malangnya kerisauan ini berasaskan hanya kepada propaganda yang disampaikan oleh mereka yang menentang hudud. Sedangkan PAS mempunyai ruang yang cukup terhad untuk menjelaskan apa sebenarnya hudud kepada mereka.

Saya teringat semasa hadir ke satu persidangan pemimpin muda Asia Pasifik di Hawaii pada tahun 2002 bersama wakil DAP Mr. Thomas Su (sekarang ini Yang Berhormat Exco Pendidikan dalam Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak). Kami masing-masing diminta membuat pembentangan dan Thomas memilih untuk bercakap tentang pengisytiharan negara Islam oleh Dr Mahathir pada ketika itu dan menyatakan penentangannya terhadap penubuhan negara Islam.

Semasa minum, saya menanyakan beliau kenapa beliau menentang pelaksanaan hukum Islam dalam negara. Jawab beliau nanti orang bukan Islam tak boleh minum arak lagi. Saya agak terkejut kerana pada sangkaan saya, orang politik seperti beliau sudah tahu hakikat bahawa pemerintahan Islam tidak menghalang bukan Islam untuk meminum arak. Sekiranya beliau yang pada ketika itu pimpinan DAPSY tidak tahu, apatah lagi rakyat bukan Islam yang lain.

Kesangsian seperti inilah yang menjadi asas ketakutan dan penentangan bukan Islam terhadap hudud.

Maka, PAS mempunyai satu tanggungjawab dan cabaran yang cukup besar untuk menjelaskan maksud dan rupa sebenar hudud kepada bukan Islam sehingga mereka faham dan boleh menerimanya. Mungkin sebelum ini dalam ruang media yang sangat sempit dan akses kepada bukan Islam yang terhad menyebabkan kita gagal menjelaskan kepada mereka tentang hudud. Tapi sekarang, ruang media agak terbuka (sekurang-kurangnya melalui internet) dan hubungan dengan kaum bukan Islam sangat erat. Maka, apa lagi yang kita tunggu?

Dan hari ini, setelah DAP bersama dengan PAS dalam satu kerajaan di Perak, saya percaya rakan saya, Thomas lebih mengenali keadilan pentadbiran Islam dan mungkin telah bersedia untuk menerima pelaksanaan hudud pada masa hadapan.

No comments: