Sunday, October 12, 2008

Mampukah Pak Lah Sempurnakan Agenda Pembaharuannya?

Semasa mengumumkan hasratnya untuk tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO baru-baru ini, Pak Lah telah menyatakan hasratnya untuk menyelesaikan beberapa agenda pembaharuan (reform agenda) yang belum sempurna termasuk penubuhan Suruhanjaya Kehakiman, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Suruhanjaya Aduan Khas.

Keputusan PRU 12 pada bulan Mac lalu menunjukkan rakyat Malaysia menuntut satu reformasi besar-besaran kepada sistem demokrasi dan perjalanan institusi-institusi negara. Rakyat sudah muak dengan amalan rasuah dan salahguna kuasa yang berleluasa, institusi pendakwaan (Peguam Negara) dan penguatkuasaan (Polis, BPR dsb.) yang lemah dan tidak bebas, institusi kehakiman yag lupus integriti, ketidakadilan penjalanan pilihanraya dan SPR yang tidak bebas, kesempitan bersuara, media yang dikongkong, penggunaan akta-akta drakonian, tekanan politik ke atas kakitangan kerajaan (akujanji dsb), ke atas cendikiawan dan mahasiswa dan macam-macam lagi.

Kesemua kemerosotan nilai kebebasan dan keadilan serta nilai demokrasi ini berlaku secara berleluasa pada zaman pemerintahan Dr Mahathir selama 23 tahun. Dr Mahathir merupakan seorang pemimpin yang bijak dan mempunyai wawasan tinggi untuk negara. Bagi memudahkan beliau melaksanakan rancangan pembangunan negara, beliau berusaha mengurangkan gangguan dengan menguasai dan menghadkan kuasa pada institusi-institusi negara. Maka kuasa tertumpu kepada kuasa eksekutif dan Perdana Menteri sendiri.

Institusi semak dan imbang (check and balance) di luar kerajaan juga dikuasai. Media, NGO dan cerdik pandai hilang taring dan keberanian untuk menegur. Yang tinggal menegur hanya parti-parti pembangkang!

Pemimpin-pemimpin dalam UMNO pula memang tidak berani menyanggah Dr Mahathir, mereka tahu mereka banyak beban (fail penyiasatan, salahlaku dsb) yang memang dalam pengetahuan Dr Mahathir. Kalau cuba menongkah arus, jawabnya esok agensi penyiasatan akan bertandang ke pejabat. Begitulah keadaannya. Jadi Dr Mahathir tak akan diganggu.

Ya, dengan cara begitu akhirnya Dr Mahathir mampu untuk tumpukan perhatian kepada rancangan pembangunan negara. Tapi pada masa yang sama beliau telah merosakkan sistem-sistem dan institusi-institusi dalam negara. Secara zahirnya Malaysia kelihatan membangun dan hebat, tetapi hakikatnya negara sedang menanggung kerosakan dalaman yang teruk yang mampu meruntuhkan negara pada masa depan. Itulah beban yang ditinggalkan untuk Pak Lah.

Persoalannya, mampukah Pak Lah sempurnakan agenda pemulihan dan pembaharuan dalam baki masa pemerintahan yang ada 5 bulan lagi?

(Bersambung selepas ini...)

No comments: