Friday, October 17, 2008

Mampukah Pak Lah Sempurnakan Agenda Pembaharuannya? (Siri 3)

Kata Dr Mahathir “He had had five years to do all these but everyone knows nothing has been accomplished by him. Now he says he will do all these in three months. Can we believe he can?” [Terjemahan: “Dia telah menghabiskan lima tahun untuk melakukannya (pembaharuan) tapi semua orang tahu bahawa tiada satu pun telah disempurnakannya. Sekarang dia kata yang dia akan lakukan semuanya itu dalam masa 3 bulan. Boleh kita percaya dia boleh lakukannya?”].

Tiga bulan atau lima bulan memang terlalu singkat untuk menyempurnakan pembaharuan. Tetapi Pak Lah sebenarnya mempunyai lebih dari tempoh tersebut kiranya beliau benar-benar mahu melihat pembaharuan berlaku dalam negara ini.

Semalam, Presiden PAS dalam ucapannya di Parlimen telah menyatakan sokongan kepada pembaharuan seperti yang dijanjikan oleh Pak Lah.

Pak Lah perlukan sokongan untuk pastikan rang undang-undang penubuhan Suruhanjaya Perlantikan Hakim, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Suruhanjaya Aduan Khas ini dapat diluluskan segera. Pak Lah tentu bimbang sekiranya rang undang-undang ini tidak dapat diluluskan di masa pentadbirannya, Perdana Menteri yang baru nanti akan membatalkan kesemua usaha pembaharuan ini.

Dalam temuramah beliau dengan BERNAMA baru-baru ini beliau ditanya “Do you believe you can get the support of your Cabinet for some of the reforms that you want to introduce?” [Terjemahan: “Apakah anda yakin anda mampu mendapatkan sokongan ahli Kabinet bagi pembaharuan yang anda ingin perkenalkan?”].

Jawab Pak Lah “There will be differences of opinion, but Insya Allah I am confident that I can get the support. If not, I will have to find people who will support the changes that I am proposing.” [Terjemahan: “Akan ada pelbagai pandangan, tapi saya yakin saya akan dapat sokongan. Sekiranya tidak, saya akan mencari mereka yang akan memberikan sokongan pada pembaharuan ini.”]

Ya, Pak Lah sebenarnya ada lebih dari 5 bulan untuk menyempurnakan agenda pembaharuan ini.

Pak Lah tidak boleh tidak, mesti usahakan pembaharuan ini. Kerana itu mungkin satu-satunya peluang Pak Lah untuk meninggalkan satu legasi dalam tempoh perkhidmatan beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia. Hanya sekiranya beliau berjaya mengembalikan nilai-nilai demokrasi dalam negara, beliau mungkin boleh digelar “Bapa Pembaharuan Demokrasi”. Kalau tidak mungkin beliau hanya boleh bergelar “Bapa Mertua Khairy”.

Sekiranya beliau tidak mendapat sokongan BN/UMNO untuk melaksanakan perubahan dan pembaharuan dalam tempoh jawatannya, beliau boleh menyambung usaha tersebut dengan kerajaan baru Pakatan Rakyat.

Beliau boleh mengajak ahli-ahli Parlimen UMNO/BN yang mempunyai hasrat yang sama untuk menyatakan sokongan kepada penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat demi melangsungkan perubahan dan agenda pembaharuan (reform agenda) dalam negara.

Silakan Pak Lah!

No comments: