Wednesday, October 22, 2008

Tender saja la jawatan dalam UMNO

Semalam Dato’ Seri Utama Rais Yatim dengan sinis mencadangkan pemilihan kepimpinan UMNO dilaksanakan secara tender. Siapa yang nak tawarkan diri untuk memegang jawatan dalam UMNO, dia boleh kemukakan satu nilai yang sanggup dibayarnya untuk jawatan itu. Dan siapa yang membuat tawaran tertinggi, maka jawatan itu akan diberikan kepadanya. Bayarannya dibuat kepada UMNO, bukan kepada perwakilan.

Begitulah gambaran kroniknya politik wang dalam UMNO. Saya selalu teringat ucapan seorang perwakilan UMNO dalam persidangannya beberapa tahun yang lepas yang tersiar di televisyen, lebih kurang bunyinya “…kalau dah semua yang di atas tiada pertandingan, kami di bawah ni minum air sejuk la jawabnya…”. Begitu sekali mereka mengharapkan adanya pertandingan dalam pemilihan UMNO untuk membolehkan mereka mendapat habuan bagi undi yang akan mereka keluarkan.

UMNO pada awal perjuangannya berjuang untuk mendapat kemerdekaan dan mengisi kemerdekaan. Semasa Ku Li dilantik menjadi Menteri Kewangan pada awal 70-an, agenda memperkukuhkan dana kewangan UMNO telah dilaksanakan. Agenda ini menjadi semakin rancak di zaman Tun Daim menjadi Bendahari UMNO dan Menteri Kewangan bermula tahun 1984. Maka banyak projek dan pembelian kerajaan telah dianugerahkan kepada syarikat-syarikat yang ditaja oleh UMNO untuk membina keuntungan dalam perniagaan yang seterusnya akan disalurkan kepada perbendaharaan UMNO. Amalan yang sama berterusan di peringkat negeri dan bahagian.

Bermula dari saat itu, UMNO menjadi sebuah parti yang dilimpahi kekayaan yang besar. Dan limpahan kekayaan itu juga dikecap oleh pemimpin dan pendokong parti di setiap peringkat. Sebahagian besar projek bukan lagi untuk UMNO tetapi untuk pemimpin UMNO. Pemimpin UMNO terkenal dengan kekayaan dan kesenangan hidup. Rumah besar, kereta mewah, melancong ke luar negeri dan mampu menjamu dan memberi hadiah kepada penyokong-penyokongnya.

Lalu, berlumba-lumbalah orang-orang Melayu menyertai UMNO. Kununnya untuk bersama-sama berjuang untuk mengisi perjuangan negara dan bangsa, tapi sebenarnya untuk mengejar projek dan mengisi poket dan perut mereka.

Mungkin yang tinggal berjuang dengan ikhlas hanya segelintir kecil dari mereka.

Ketamakan terus menguasai pemimpin dalam UMNO. Lagi besar kuasa, lagi besar keupayaan untuk mengaut harta dan kekayaan. Maka perebutan kuasa menjadi medan pelaburan yang penting untuk mereka. Bermulalah amalan politik wang.

Boleh anda anggarkan berapa banyak wang yang dilaburkan untuk proses pemilihan dalam UMNO? Bermula dengan pemilihan di peringkat cawangan hinggalah “perayaan” pemilihan di peringkat nasional, jumlahnya tentunya mencecah jutaan ringgit.

Politik wang bagai barah di dalam UMNO. Makin lama ia menjadi makin parah. Mereka yang menawarkan diri dengan ikhlas sudah tidak mampu bersaing dengan yang menawarkan diri dengan wang. Pemilihan pemimpin bukan lagi berdasarkan kemampuan kepimpinan dan integriti mereka, tapi berdasarkan kemampuan mereka menaja dan menjaga keperluan poket pengundi-pengundi mereka. Akhirnya UMNO hanya mampu melahirkan pemimpin yang bukan lagi bekerja dengan mengutamakan kepentingan rakyat dan negara, tapi bekerja untuk survival diri mereka.

Hari ini UMNO sedang menuju zaman kemusnahannya. Pada kali ini, dengan tempoh kempen yang panjang, persaingan untuk mempertahankan sokongan dan menarik undi akan menjadi lebih mencabar dan sengit. Mereka yang layak bertanding tentu perlu membuat pelaburan besar untuk menang. Mungkin cadangan Dato Seri Utama Rais Yatim perlu dipertimbangkan!

Ehh!! Agaknya berapa nilai tender yang sesuai untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO?

No comments: