Saturday, October 25, 2008

Pulihkan Institusi Keadilan Negara!

Beberapa hari lepas, mahkamah di Thailand menjatuhkan hukuman penjara dua tahun ke atas bekas Perdana Menterinya Thaksin Shinawatra atas kesalahan rasuah.

Pada 9 September 2008, Mahkamah Perlembagaan Thailand telah memutuskan Perdana Menterinya, Samak Sundaravej telah melanggar peruntukan Perlembagaan Thailand dan mengarahkan beliau mengosongkan jawatan sebagai Perdana Menteri kerana muncul sebagai pengacara dalam satu rancangan televisyen swasta serta mendapat bayaran bagi tugas tersebut. (Perlembagaan Thailand memperuntukkan larangan kepada Perdana Menteri dan Menteri-Menteri daripada memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana institusi perniagaan dan mendapat imbuhan daripadanya ataupun menjadi pekerja kepada sesiapa pun).

Baru-baru ini di Alaska, majlis perundangan negerinya membuat keputusan calon Naib Presiden US, Sarah Palin (yang sedang sibuk berkempen untuk Pilihanraya Presiden) bersalah menyalahguna kuasa apabila memecat pegawai secara tidak sah.

Di Malaysia, bekas Perdana Menteri, Perdana Menteri atau bakal Perdana Menteri tak perlu risau sebab perkara seperti ini tak akan berlaku dalam negara ini (pada masa ini).

Semalam saya bersama-sama Sdr Shamsul Iskandar, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan YB Anthony Loke, Setiausaha DAP Socialist Youth (DAPSY) ke pejabat Badan Pencegah Rasuah (BPR) Putrajaya untuk mengfailkan satu laporan rasmi ke atas Dato’ Seri Najib Tun Razak ("bakal Perdana Menteri") atas dakwaan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa dalam isu pembelian 12 buah helikopter dari syarikat Eurocopter. Transaksi ini melibatkan perbelanjaan lebih 2 billion duit negara.

Ini bukan kali pertama kita membuat laporan terhadap pemimpin negara. Tak banyak yang kita boleh harapkan dari keupayaan insititusi penyiasatan, pendakwaan dan kehakiman yang ada pada masa sekarang.

Institusi penyiasatan, pendakwaan dan kehakiman dalam negara sepatutnya bukan sekadar wujud untuk menyelesaikan masalah jenayah jalanan dan pertikaian antara rakyat sahaja, malah lebih penting dari itu, ia merupakan satu unsur utama semak dan imbang (check and balance) dalam pentadbiran negara. Sistem keadilan inilah yang berperanan untuk mengawal kuasa eksekutif (sehingga kepada Perdana Menteri dan kebinetnya) daripada sebarang bentuk salahlaku, salahguna kuasa dan penyelewengan. Insitusi-instusi ini perlu mempunyai integriti paling utuh dan membebaskan diri dari cengkaman politik untuk membolehkan mereka menjalankan peranan tersebut.

Di saat Pak Lah bercakap tentang azamnya untuk membuat pembaharuan dalam sistem kehakiman negara, kita dikejutkan dengan perlantikan Tan Sri Zaki sebagai Ketua Hakim Negara yang baru. Institusi kehakiman bukan sahaja mesti bebas, malah mesti dilihat bebas. Bagaimana mungkin seorang yang diketahui umum begitu rapat dengan UMNO boleh bersikap bebas bila menjalankan tugas Ketua Hakim Negara semasa UMNO menjadi parti utama dalam kerajaan?

Pada masa yang sama, bagaimana mungkin seorang Peguam Negara boleh bertindak bebas sedangkan dirinya sendiri sedang disiasat atas penyalahgunaan kuasa. Mungkin sekarang ini penyiasatan tersebut telah selesai. Bagaimana sekiranya pihak penyiasatan mendapati ada kes yang kukuh untuk mendakwa beliau? Siapa yang memutuskan pendakwaan tersebut perlu diteruskan atau tidak? Dia sendiri?

Saya mengharapkan rakyat Malaysia terus menuntut dan mendesak pembaharuan serta pemulihan dalam institusi penyiasatan, pendakwaan dan kehakiman agar mereka mendapat kebebasan sewajarnya dan mampu berperanan untuk kebaikan negara.

No comments: