Wednesday, October 15, 2008

Mampukah Pak Lah Sempurnakan Agenda Pembaharuannya? (Siri 2)

Memimpin negara bukan satu urusan yang mudah. Apatah lagi kiranya banyak agenda pembaharuan perlu diselesaikan.

Pak Lah sedar bahawa beliau mewarisi sebuah kerajaan yang perlukan pembaharuan. Dia mewarisi kerajaan semasa Anwar Ibrahim masih di dalam penjara atas perbicaraan yang menjadi pertikaian dunia. Institusi kehakiman negara bukan sahaja dikecam oleh rakyat Malaysia bahkan dipersoalkan kebebasannya oleh dunia.

Pak Lah mewarisi kerajaan yang mana badan pendakwaan dan penguatkuasaan hilang integritinya. Polis dan BPR terkenal dengan penguatkuasaan terpilih dalam banyak perkara. Peguam Negara hanya jadi budak suruhan PM.

Pak Lah menguasai negara yang nilai demokrasinya sudah pudar. Proses pilihanraya yang sentiasa berhantu, kebebasan bersuara yang disekat, kebebasan berpolitik dihadkan dan banyak lagi.

Tetapi pembaharuan bukan mudah dan tidak mampu disempurnakan dalam jangka masa yang pendek.

Untuk membuat pembaharuan, Pak Lah perlukan keazaman politik (political will) yang tinggi. Keazaman itu bukan sahaja dalam dirinya, malah beliau perlu membina keazaman itu dalam kerajaannya. Oleh itu, Pak Lah perlukan sokongan penuh pemimpin UMNO dan BN dalam melaksanakan agenda perubahan.

Apakah pemimpin UMNO dan BN selama ini menyokong Pak Lah untuk membuat pembaharuan dan akan membantu Pak Lah menyempurnakan pembaharuannya?

Membuat pembaharuan bererti memulihkan sistem keadilan dan perundangan. Ia bererti memberikan kebebasan kepada badan penyiasatan dan pendakwaan seperti polis dan BPR. Ia juga memberi lebih ruang untuk demokrasi. Siapa yang untung dan siapa yang rugi?

Pemimpin-pemimpin UMNO yang bermasalah (kebanyakannya bermasalah) tentu tahu bahawa mereka mengambil risiko sekiranya banyak agenda pembaharuan berjaya dilaksanakan. Mereka tidak lagi bebas untuk mengumpul harta kekayaan. Mereka tidak lagi mampu menutup jenayah dengan pengaruh kuasa mereka atas proses penyiasatan dan pendakwaan.

Pemimpin UMNO sedar kiranya nilai demokrasi dipulihkan, yang mendapat kelebihan adalah pembangkang dan rakyat. Pembangkang boleh berperanan dengan lebih berkesan dan rakyat bebas membuat pertimbangan dan melaksanakan hak mereka sepenuhnya.

Sekarang Pak Lah hanya ada 5 bulan sahaja untuk sempurnakan agenda pembaharuannya. Mampukah beliau?

No comments: