Tuesday, October 7, 2008

Masa Depan Demokrasi

Saya berpeluang menonton debat dua calon Presiden US, Barack Obama dan John Mc Cain pada 27 September lalu dan debat dua calon Naib Presiden, Joe Biden dan Sarah Palin pada 2 Oktober lepas.

Saya tidak berniat untuk mengulas isi perdebatan atau memberikan undi kemenangan kepada mana-mana pendebat dalam tulisan ini, cuma saya nak mengulas proses pemilihan pemimpin dalam sebuah lagi negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

Pertamanya, saya cukup tertarik dengan amalan debat tersebut. Amalan debat terbuka antara calon presiden bagi Pilihanraya Umum di US telah bermula sejak tahun 1960 antara John F Kennedy dan Richard Nixon. Calon presiden yang telah dipilih oleh parti masing-masing akan bertemu dalam satu debat yang akan membincangkan isu-isu penting negara, isu-isu kontroversi dan perbincangan polisi.

Di pentas inilah, calon-calon tersebut akan menunjukkan kewibawaan masing-masing dalam penguasaan isu-isu yang dibincangkan dan berpeluang untuk membentangkan visi dan cadangan polisi terbaik mereka untuk dilaksanakan sekiranya mereka terpilih menjadi Presiden.

Saya percaya rakyat Malaysia juga mengidamkan suasana yang sama dalam Pilihanraya Umum kita. Tapi ia tak berlaku.

Pada musim kempen PRU-12 baru-baru ini, Presiden PAS secara peribadi telah mengemukakan cadangan kepada Presiden UMNO dan menawarkan diri untuk berdebat samada antara beliau dengan Presiden UMNO atau Timbalan Presiden PAS dengan Timbalan Presiden UMNO. Tapi malangnya, hingga ke hari terakhir kempen, pihak UMNO tidak memberikan sebarang jawapan.

Keduanya, bagaimana rakyat US menitik berat soal integriti dan kemampuan (kompetensi) pemimpin yang bakal mereka pilih. Setiap calon mesti menunjukkan penguasaan mereka dalam isu negara dan mampu mengulas dan membentangkan cadangan dan polisi secara konstruktif kepada rakyat.

Sarah Palin umpamanya menerima kritikan hebat kerana gagal memberikan ulasan meyakinkan dalam beberapa siri temuramah sebelum debat tersebut. Beliau menanggung beban untuk membuktikan kemampuannya dalam siri kempen yang tinggal hanya beberapa hari lagi.

Pengundi Malaysia dalam PRU-12 baru-baru ini menunjukkan peningkatan kematangan dalam memilih pemimpin dan kerajaan. Mereka mampu menilai prestasi pemimpin dan kerajaan yang ada dan mampu menyuarakan rasa tidak puas hati mereka melalui peti undi.

Kita mengharapkan kesedaran politik sebegini akan makin subur di Malaysia terutamanya di kalangan generasi muda. Insha Allah.

1 comment:

Unknown said...

takbir!

-www.afyan.com